به گزارش مشرق، سیدمحمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی با تشریح اقدامات و برنامه های آینده شاپرک گفت: ایجاد چارچوب های لازم مورد نیاز این کسب و کار است و اصرار بر پیاده سازی آن در کلیه شرکت ها و کنترل های مداوم از دلایل اصلی ارتقای کیفیت خدمات شرکت های PSP است.
دبیرکل بانک مرکزی اظهارداشت: وحدت رویه در خصوص سرویس های پرداخت الکترونیکی انجام شده و خدمات پشتیبانی، خدمات فنی و ... بخشی از سرویس پرداخت الکترونیکی نیست بلکه فضایی است که شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی در آن به رقابت با هم میپردازند و با توجه به اختلاف کیفیت سرویس دهی در این فضا است که برای پذیرنده کارتخوان و دارنده کارت حق انتخاب برای مردم اعم از پذیرنده دستگاه کارتخوان و یا دارنده کارت ایجاد می شود.
احمدی ادامه داد: هر چند که حذف نقش بانک ها بر افزایش و استقلال درآمدزایی شرکت های PSP می افزاید، اما حذف سریع و نسنـجیده بانک ها می تواند اختلالاتی در سیستم پرداخت الکترونیکی به وجود آورد. لذا در حوزه پرداخت الکترونیکی بانک ها کاملا حذف شده و با روندی ثابت و برنامه ریزی شده شاهد کمتر شدن نقش بانک ها در سایر حوزه های مرتبط با پرداخت الکترونیکی خواهیم بود.
وی در زمینه اقدامات صورت گرفته برای افزایش امنیت اطلاعات مالی مردم گفت: اقدامات انجام شده در حوزه امنیت اطلاعات به سبـب اینکه می تواند زمینـه ساز مقابله با آنها شود محرمانـه بوده و نمی توان به اقدامات وسیعی که در این خصوص انجام شده اشاره نمود، با این وجود ذکر برخی نکات ضروری است.
این مقام مسئول در بانک مرکزی تاکید کرد: شرکت شاپرک با استفاده از استانداردهای مرتبط با حوزه پرداخت الکترونیکی منتشر شده توسط مؤسسات معتبری چون PCI, ISO و NIST و با بهره گیری از نکات قوت آنها و شرایط بازار کشور، برای اولین بار در این صنعت استانداردی بومی را تحت عنوان الزامات امنیت اطلاعات شاپرک تدوین و برای اجرا ابلاغ نموده است.
به گفته احمدی، شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی نیز در بازه زمانی 14 ماه گذشته این الزامات را پیاده سازی نموده اند. علاوه بر آن، کل پروژه و میزان پیشرفت شرکت ها زیرنظر شاپرک بوده و از بدو اجرای استاندارد الزامات امنیت اطلاعات شاپرک کل فرآیندها به صورت مستمر تحت نظارت و بازرسی متخصصین شاپرک است.
دبیرکل بانک مرکزی درباره توقف اجرای برنامه نظام کارمزدها بیان داشت: در واقع این نظام متوقف نشده است، بلکه با توجه به رسالت شاپرک در رونق کسب و کار حوزه پرداخت الکترونیکی، بانک مرکزی با همکاری شبکه بانکی، شرکت شاپرک و شرکت های PSP به طراحی چند مرحله ای و اجرای نظام جامع کارمزد اقدام نموده اند، البته با توجه به پیچیدگی کار و تعدد پارامترهای مورد مطالعه تدوین طرح، امری زمان بر بوده و منوط به اجرایی شدن پیش نیازهایی است که در مراحل مختلف، اطلاع رسانی و سپس اجرایی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: ضعف اطلاعاتی و آمارهای متناقض از مواردی بود که در گذشته به صورت چشمگیری وجود داشته است. شرکت شاپرک در بدو تاسیس اقدام به جمع آوری اطلاعات و آمارهای موجود کرد و سپس شرکت ها را ملزم به اصلاح و به روز رسانی اطلاعات و آمار نمود. بدیهی است روش اجرایی صحیح برای تغییر و نظم بخشیدن به فرآیندهای سیستم های در حال کار، اجرای اصلاحات گام به گام و تدریجی است چرا که تغییر یکباره سیستم می تواند منجر به اختلال یا توقف ارائه سرویس شود. به لطف فعالیت های انجام شده، اکنون در مرحله ای هستیم که اطلاعات و آمار قابل اتکایی در اختیار داریم و مسلما با حضور شاپرک شفافیت در آمار این حوزه افزایش یافته است.
احمدی درباره ایرادات مطرح درباره شاپرک افزود: تسویه حساب آنی به خصوص برای پرداخت های عادی نامتعارف است. سامانه هایی که اینگونه فعالیت ها را ارائه می دهند محدود و از کارمزد بالاتری برخوردار است. در حال حاضر، نیز این حساب ها در کشور وجود دارد و مورد استفاده نیز قرار می گیرد. در عین حال آمارها نشان می دهد، پس از حضور شاپرک و نوسان به وجود آمده در اوایل فعالیت آن استفاده از انواع درگاه های پرداخت الکترونیکی افزایش داشته است.
این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: همچنین در گذشته صرف توزیع دستگاه های کارتخوان برای بانک ها از اهمیت بیشتری برخوردار بود و به کارکرد دستگاه ها توجه خاصی نمی شد، اما در حال حاضر اینگونه نیست و کارایی دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.
وی تاکید کرد: توسعه زیر ساخت از اصول مهم پیشرفت و توسعه کسب و کار است. در حال حاضر، نسبت تعداد تراکنش ها به ازای هر دستگاه کارتخوان حدود 3 برابر و نسبت مبلغ تراکنش ها نیز به ازای هر دستگاه کارتخوان حدود 2 برابر شده است.
احمدی ادامه داد: به موازات افزایش تعداد پایانه ها، گسترش بازار پرداخت الکترونیکی در کشور و افزایش پوشش مناطق جدید تحقق یافته است. به نحوی که تعداد تراکنش های دستگاه های کارتخوان طی سال 1392 از تراکنش های دستگاه های خودپرداز حدود 2.5 برابر بیشتر شده و این امر نشان دهنده تقویت جایگاه پرداخت الکترونیکی در مقابل وجه نقد در معاملات است.
دبیرکل بانک مرکزی گفت: البته در سال جدید بر اساس برنامه هایی که شرکت شاپرک پیشنهاد اجرای آن را داده و در بانک مرکزی نیز در دست بررسی است، فعال سازی نظام کارمزد و استفاده بهینه از تجهیزات فعال در این کسب و کار در دستور کار است که از اهم فعالیت های نیمه اول سال جاری شرکت شاپرک است.
دبیرکل بانک مرکزی اظهارداشت: وحدت رویه در خصوص سرویس های پرداخت الکترونیکی انجام شده و خدمات پشتیبانی، خدمات فنی و ... بخشی از سرویس پرداخت الکترونیکی نیست بلکه فضایی است که شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی در آن به رقابت با هم میپردازند و با توجه به اختلاف کیفیت سرویس دهی در این فضا است که برای پذیرنده کارتخوان و دارنده کارت حق انتخاب برای مردم اعم از پذیرنده دستگاه کارتخوان و یا دارنده کارت ایجاد می شود.
احمدی ادامه داد: هر چند که حذف نقش بانک ها بر افزایش و استقلال درآمدزایی شرکت های PSP می افزاید، اما حذف سریع و نسنـجیده بانک ها می تواند اختلالاتی در سیستم پرداخت الکترونیکی به وجود آورد. لذا در حوزه پرداخت الکترونیکی بانک ها کاملا حذف شده و با روندی ثابت و برنامه ریزی شده شاهد کمتر شدن نقش بانک ها در سایر حوزه های مرتبط با پرداخت الکترونیکی خواهیم بود.
وی در زمینه اقدامات صورت گرفته برای افزایش امنیت اطلاعات مالی مردم گفت: اقدامات انجام شده در حوزه امنیت اطلاعات به سبـب اینکه می تواند زمینـه ساز مقابله با آنها شود محرمانـه بوده و نمی توان به اقدامات وسیعی که در این خصوص انجام شده اشاره نمود، با این وجود ذکر برخی نکات ضروری است.
این مقام مسئول در بانک مرکزی تاکید کرد: شرکت شاپرک با استفاده از استانداردهای مرتبط با حوزه پرداخت الکترونیکی منتشر شده توسط مؤسسات معتبری چون PCI, ISO و NIST و با بهره گیری از نکات قوت آنها و شرایط بازار کشور، برای اولین بار در این صنعت استانداردی بومی را تحت عنوان الزامات امنیت اطلاعات شاپرک تدوین و برای اجرا ابلاغ نموده است.
به گفته احمدی، شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی نیز در بازه زمانی 14 ماه گذشته این الزامات را پیاده سازی نموده اند. علاوه بر آن، کل پروژه و میزان پیشرفت شرکت ها زیرنظر شاپرک بوده و از بدو اجرای استاندارد الزامات امنیت اطلاعات شاپرک کل فرآیندها به صورت مستمر تحت نظارت و بازرسی متخصصین شاپرک است.
دبیرکل بانک مرکزی درباره توقف اجرای برنامه نظام کارمزدها بیان داشت: در واقع این نظام متوقف نشده است، بلکه با توجه به رسالت شاپرک در رونق کسب و کار حوزه پرداخت الکترونیکی، بانک مرکزی با همکاری شبکه بانکی، شرکت شاپرک و شرکت های PSP به طراحی چند مرحله ای و اجرای نظام جامع کارمزد اقدام نموده اند، البته با توجه به پیچیدگی کار و تعدد پارامترهای مورد مطالعه تدوین طرح، امری زمان بر بوده و منوط به اجرایی شدن پیش نیازهایی است که در مراحل مختلف، اطلاع رسانی و سپس اجرایی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: ضعف اطلاعاتی و آمارهای متناقض از مواردی بود که در گذشته به صورت چشمگیری وجود داشته است. شرکت شاپرک در بدو تاسیس اقدام به جمع آوری اطلاعات و آمارهای موجود کرد و سپس شرکت ها را ملزم به اصلاح و به روز رسانی اطلاعات و آمار نمود. بدیهی است روش اجرایی صحیح برای تغییر و نظم بخشیدن به فرآیندهای سیستم های در حال کار، اجرای اصلاحات گام به گام و تدریجی است چرا که تغییر یکباره سیستم می تواند منجر به اختلال یا توقف ارائه سرویس شود. به لطف فعالیت های انجام شده، اکنون در مرحله ای هستیم که اطلاعات و آمار قابل اتکایی در اختیار داریم و مسلما با حضور شاپرک شفافیت در آمار این حوزه افزایش یافته است.
احمدی درباره ایرادات مطرح درباره شاپرک افزود: تسویه حساب آنی به خصوص برای پرداخت های عادی نامتعارف است. سامانه هایی که اینگونه فعالیت ها را ارائه می دهند محدود و از کارمزد بالاتری برخوردار است. در حال حاضر، نیز این حساب ها در کشور وجود دارد و مورد استفاده نیز قرار می گیرد. در عین حال آمارها نشان می دهد، پس از حضور شاپرک و نوسان به وجود آمده در اوایل فعالیت آن استفاده از انواع درگاه های پرداخت الکترونیکی افزایش داشته است.
این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: همچنین در گذشته صرف توزیع دستگاه های کارتخوان برای بانک ها از اهمیت بیشتری برخوردار بود و به کارکرد دستگاه ها توجه خاصی نمی شد، اما در حال حاضر اینگونه نیست و کارایی دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.
وی تاکید کرد: توسعه زیر ساخت از اصول مهم پیشرفت و توسعه کسب و کار است. در حال حاضر، نسبت تعداد تراکنش ها به ازای هر دستگاه کارتخوان حدود 3 برابر و نسبت مبلغ تراکنش ها نیز به ازای هر دستگاه کارتخوان حدود 2 برابر شده است.
احمدی ادامه داد: به موازات افزایش تعداد پایانه ها، گسترش بازار پرداخت الکترونیکی در کشور و افزایش پوشش مناطق جدید تحقق یافته است. به نحوی که تعداد تراکنش های دستگاه های کارتخوان طی سال 1392 از تراکنش های دستگاه های خودپرداز حدود 2.5 برابر بیشتر شده و این امر نشان دهنده تقویت جایگاه پرداخت الکترونیکی در مقابل وجه نقد در معاملات است.
دبیرکل بانک مرکزی گفت: البته در سال جدید بر اساس برنامه هایی که شرکت شاپرک پیشنهاد اجرای آن را داده و در بانک مرکزی نیز در دست بررسی است، فعال سازی نظام کارمزد و استفاده بهینه از تجهیزات فعال در این کسب و کار در دستور کار است که از اهم فعالیت های نیمه اول سال جاری شرکت شاپرک است.